سنگ شکن ژیراتوری (چرخشی) چیست و چگونه کار می کند؟

هزینه و وقت زیادی صرف کشف و استخراج مواد معدنی می‌شود اما اگر نتوان از آن مواد معدنی استفاده کرد، چه فایده‌ای خواهد داشت؟ مواد معدنی پس از استخراج از دل زمین، به خطوط فرآوری فرستاده می‌شوند تا اندازه آن‌ها کوچک شود. سنگ‌ها خروجی از معادن به طور کلی بزرگ بوده و باید با کمک دستگاه‌های مختلف اندازه آن‌ها را کاهش دهند تا قابل استفاده شوند. در طول فرآیند کاهش اندازه، ناخالصی‌های موجود در مواد معدنی را نیز جدا می‌کنند تا کیفیت محصول نهایی بالا روند.

برای خرد کردن سنگ‌های معدنی از دستگاه‌هایی به نام سنگ شکن استفاده می‌شود که این دستگاه‌ها دارای تنوع بالایی بوده و بسته به جنس ماده معدنی می‌توانند متفاوت باشند. سنگ شکن ها بسته به محل قرار گیری در خط تولید در انواع  سنگ شکن اولیه، سنگ شکن ثانویه و سنگ شکن ثالثیه قرار می‌گیرند. سنگ شکن‌های اولیه در اولین مرحله از خطوط فرآوری نصب شده و سنگ‌های بزرگ و بسیار سخت را به ذرات کوچک تبدیل می‌کنند. پس از اینکه سنگ ها از این دستگاه‌ها خارج شدند، به سمت سنگ شکن‌های ثانویه فرستاده می‌شوند تا اندازه آن‌ها کوچک‌تر شده و قابل استفاده شوند. اگر هدف از یک خط فرآوری تولید شن و ماسه بود، یک مرحله دیگر سنگ شکن قرار می‌گیرد که اصطلاحا ماسه ساز نامیده شده و می‌توانند اندازه سنگ‌ها را به 0 الی 6 میلی‌متر برسانند.

معرفی سنگ شکن ژیراتوری (چرخشی) و عملکرد آن

سنگ شکن چرخشی از جمله دستگاه‌هایی است که در مرحله اول خطوط فرآوری نصب شده و توانایی خرد کردن سنگ‌های بسیار بزرگ را دارد. زمانی که یک کارخانه نیاز به دستگاهی با ظرفیت بالا داشته باشد، معمولا از سنگ شکن ژیراتوری (چرخشی) استفاده می‌کند و در غیر این صورت از سنگ شکن فکی بهره می‌برند. این سنگ شکن از دو مخروط ناقص برای خردایش سنگ‌های معدنی کمک می‌گیرد که با کمک هسته میانی سنگ شکن، به خردایش سنگ‌های معدنی می‌پردازند. روش کار سنگ شکن چرخشی تقریبا مشابه سنگ شکن فکی است؛ در این دستگاه هسته مرکزی به صورت چرخشی می‌گردد و به همین دلیل نام سنگ شکن چرخشی را به خود گرفته است.

 

سنگ شکن ژیراتوری در حال کار
سنگ شکن ژیراتوری یا چرخشی

سنگ شکن فکی بهتر است یا چرخشی؟

با توجه به اینکه هر دو سنگ شکن برای مرحله اول خط تولید استفاده می‌شوند، شاید برای شما سوال ایجاد شود که سنگ شکن فکی بهتر است یا چرخشی؟ هر کدام از آن‌ها دارای مزایای مختص به خود است که در ادامه به مهم‌ترین این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ظرفیت سنگ شکن چرخشی تقریبا دو برابر سنگ شکن فکی است و برای خطوط تولید بزرگ‌تر، کاربردی خواهند بود.
  • انرژی مورد استفاده در سنگ شکن چرخشی کمتر از نوع فکی است.
  • قیمت سنگ شکن چرخشی دو برابر سنگ شکن فکی است که البته با توجه به ظرفیت بیشتر آن، این رقم منطقی خواهد بود.
  • در سنگ شکن‌های فکی باید یک فیدر پیش از آن قرار گیرد تا توسط آن سنگ‌ها به داخل سنگ شکن هدایت شوند اما در سنگ شکن چرخشی نیازی به فیدر نیست.
  • فک‌های موجود در سنگ شکن چرخشی دچار ساییدگی بیشتری نسبت به سنگ شکن فکی می‌شوند.
  • برای نگهداری و تعمیر سنگ شکن چرخشی باید هزینه بیشتری صرف کرد.

 

اگر برای خرید سنگ شکن فکی و چرخشی و انتخاب بین آن‌ها، نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه نوین کراشر تماس بگیرید تا بهترین سنگ شکن را خدمت شما معرفی کنیم. کارشناسان نوین کراشر سالهاست در این زمینه فعالیت داشته و می‌توانند با تکیه بر تجارب خود، بهترین سنگ شکن را برای خط تولید شما پیشنهاد دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *