سنگ شکن اولیه چه دستگاه هایی هستند؟

یکی از تجهیزات پرکاربرد در خطوط خردایش سنگ‌های معدنی، سنگ شکن می باشد که همانطور که از نامشان پیداست، با ورود نیرو به سنگ آن را به قطعات کوچک تبدیل می‌کنند. سنگ شکن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مواد بزرگ را به قطعات کوچکتر تبدیل کرده و در صورت نیاز اندازه آن‌ها را به اندازه شن و ماسه برسانند. این نوع تجهیزات برای مواد خروجی معادن، تولید سنگدانه و بازیافت مصالح ساختمانی مناسب هستند. دستگاه‌هایی مانند نوار نقاله، لوازم سنگ شکن، فیدر، ماسه شور، ماسه ساز و … اغلب در بیشتر معادن یا سایت‌های فرآوری مواد معدنی یافت می‌شوند.

سنگ شکن اولیه چیست؟

در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی، چندین سنگ شکن نصب می‌شوند که هر کدام از آن‌ها توانایی کوچک کردن سنگ تا اندازه‌ای مشخص را دارند. اولین سنگ شکنی که در خط تولید نصب می‌شود، سنگ شکن اولیه است که مواد خام خروجی از معادن را به اندازه قابل استفاده در دستگاه‌های دیگر می‌رسانند. این سنگ شکن‌ها باید توانایی بالایی در خردایش انواع سنگ‌ها داشته باشند تا در طول فرآیند خردایش، مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود. پراستفاده ترین سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که بدون آن خطوط خردایش قادر به کار نخواهند بود. در برخی از کارخانجات از سنگ شکن مخروطی هم به عنوان سنگ شکن اولیه استفاده می‌کنند.

سنگ‌های معدنی پس از خروج از سنگ شکن اولیه، برای کوچک شدن به سنگ شکن‌های مرحله دوم یا ثانویه منتقل می‌شوند. این سنگ شکن‌ها معمولا از نوع سنگ شکن ضربه‌ای یا کوبیت هستند و در صورتی که نیاز به کوچک کردن بیشتر سنگ‌ها باشند، مواد را به سمت سنگ شکن‌های ثالثیه یا ماسه سازها ارسال می‌کنند. ماسه سازها در کارخانجات تولید آسفالت یا شن و ماسه کاربرد وسیعی دارد و اندازه سنگ‌ها را به 0 الی 6 میلی‌متر کاهش می‌دهد.

سنگ شکن اولیه چیست

سنگ شکن فکی چیست؟

سنگ شکن فکی دستگاهی است که عموماً به عنوان سنگ شکن اولیه برای کاهش اندازه خوراک به ذراتی کوچک‌تر استفاده می‌شود. این دستگاه تقریباً برای انواع مواد، صرف نظر از سختی و سایندگی، مناسب است. مواد تولید شده توسط سنگ شکن فکی می‌توانند به عنوان محصول نهایی برای برخی کاربردها استفاده شده یا به عنوان ماده خوراک برای مرحله خردایش ثانویه استفاده شود. عملیات خردایش در این دستگاه، توسط فک‌های خرد کن با استفاده از فشار مکانیکی انجام می‌شود که یکی از این فک‌ها ثابت و دیگری متحرک است. سنگ شکن های فکی از نیروی فشار برای کوچک کردن سنگ‌ها استفاده می‌کند. ماده‌ای که قرار است خرد شود، در شکاف بین فک ثابت و فک متحرک خرد می‌شود.

مزایای سنگ شکن فکی چیست؟

سنگ شکن فکی از مزایای بسیاری مانند عملکرد بی نظیر و استفاده ساده و همچنین سهولت نگهداری و سایش کم بهره می‌برد که مجموع این ویژگی‌ها سبب شده در کارخانجات زیادی این دستگاه را مشاهده کنیم. قطعات سنگ شکن فکی طول عمر بالایی داشته و در کوتاه مدت نیازی به صرف هزینه تعمیر ندارید.

  • کارایی بالا و هزینه تعمیر پایین: سنگ شکن فکی به دلیل فناوری خاص خردایش خود، توان عملیاتی بسیار بالایی را به نمایش می‌گذارد. در هر ساعت می‌توان مقدار زیادی سنگ را با کمک سنگ شکن فکی به اندازه کوچک تبدیل کرد. این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری سنگ شکن فکی زیاد بالا نیست و صرفه اقتصادی برای کارخانجات دارد.
  • قابل استفاده برای همه مواد: سنگ شکن فکی برای طیف گسترده‌ای از مواد استفاده می‌شود: سنگ نرم و سخت، انواع سنگ معدن و در بازیافت مواد.
  • نگهداری آسان و سایش کم قطعات دستگاه: عمده‌ترین قطعات سایشی سنگ شکن فکی، فک‌های ثابت و متحرک آن است که به سرعت و به راحتی قابل تعویض هستند. فک‌های سنگ شکن فکی عمر مفید نسبتاً طولانی دارند و بازه زمانی تعویض آن‌ها زیاد کوتاه نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *