آشنایی با تجهیزات تولید شن و ماسه

یکی از کاربردترین موادی که در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، شن و ماسه است. شن و ماسه به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارد اما با توجه به نیاز روز افزون صنایع مختلف به این ماده ارزشمند، امروزه تولید شن و ماسه را در کارخانجات انجام می شود. برای تولید شن و ماسه از سنگ‌های معدنی استخراج شده از دل زمین استفاده می‌کنند و با انجام مراحل فرآوری، سنگ‌های بزرگ معدنی را به ذرات شن و ماسه تبدیل می‌نمایند.

در حالت طبیعی، شن و ماسه بر اثر قرار گرفتن سنگ‌های بزرگ در معرض باد و باران به وجود می‌آید. سنگ‌ها با برخورد شدید باران و بادهای تند، حالت اولیه را از دست داده و به ذرات کوچک‌تری تبدیل می‌شوند که به آن‌ها شن و ماسه می‌گوییم. ماسه و شن از لحاظ اندازه با هم تفاوت دارند؛ ماسه به سنگ‌ریزه‌های کوچک‌تر از ۴٫۷۵ میلی‌متر و درشت تر از ۰٫۰۷۵ میلی‌متر و شن به اندازه کوچک‌تر از ۷۵ میلی‌متر و درشت‌تر از ۴٫۷۵ میلی‌متر گفته می‌شود. هر دوی آن‌ها به صورت طبیعی در دل رودخانه‌ها و ساحل دریاها وجود دارند.

شن و ماسه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و کمبود آن می‌تواند مشکلات جدی با خود به همراه داشته باشد. عمده کاربرد شن و ماسه عبارت است از:

  • استفاده در سدهای خاکی به عنوان خاک‌ریز
  • پی سازی انواع ساختمان‌ها
  • ترکیب اصلی ساخت ملات ساختمان
  • بتن سازی
  • تولید آسفالت
  • جاده سازی
  • تولید آجر
  • زیرسازی‌های جاده‌های بین شهری و تو شهری

تجهیزات تولید شن و ماسه

این چند مورد، مهم‌ترین کاربردهای شن و ماسه هستند و همین موضوع اهمیت بالای این دو را نشان می‌دهد. برای تولید شن و ماسه و راه اندازی یک کارخانه تولیدی، باید تجهیزات خاصی را خریداری کنید که در ادامه به معرفی تجهیزات تولید شن و ماسه خواهیم پرداخت.

انواع سنگ شکن معدن

یکی از تجهیزات مهم در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی، سنگ‌شکن ها هستند که وظیفه خرد کردن مواد ورودی به ذرات ریز را بر عهده دارند. با کمک سنگ شکن‌ها علاوه بر کوچک سازی مواد معدنی، می‌توان مواد ورودی به دستگاه را شست و شو داد و یا بسته به اندازه، آن‌ها را تفکیک کرد. سنگ شکن‌ها بسته به نوع قرار گیری خود در خط تولید، به سه دسته سنگ شکن اولیه، سنگ شکن ثانویه و سنگ شکن ثالثیه تقسیم می‌شوند.

  • سنگ شکن اولیه: این نوع سنگ‌شکن‌ها در مرحله اول خطوط تولید قرار گرفته و مواد استخراج شده از دل معادن را به قطعات کوچک‌تری تبدیل می‌کند تا قابل استفاده در دستگاه‌های دیگر باشند. پرکاربردترین نوع سنگ‌شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که توانایی خرد کردن سنگ‌های سخت و بسیار سخت را نیز دارد.
  • سنگ شکن ثانویه: پس از اینکه مواد معدنی توسط سنگ شکن‌های اولیه به ذرات کوچکی تقسیم شدند، وارد سنگ شکن‌های مرحله دوم یا سنگ شکن‌های ثانویه می‌شوند. این سنگ ‌شکن‌ها یک مرحله دیگر، سنگ‌ها را خرد می‌کنند تا به اندازه مورد استفاده صنایع دیگر برسند.
  • سنگ شکن ثالثیه: چنانچه خروجی نهایی یک خط تولید، شن و ماسه و یا سنگ‌های ریز باشد، از سنگ شکن ثالثیه هم استفاده می‌کنند. سنگ شکن‌های ثالثیه پس از سنگ شکن‌های ثانویه در خط تولید نصب شده و مواد ورودی را تا اندازه‌های زیر 0 تا 6 میلی‌متر کوچک می‌کنند.

برخی از سنگ‌شکن‌ها مختص به یک مرحله خاص نیستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان سنگ شکن اولیه یا ثانویه استفاده کرد، مانند سنگ شکن ضربه‌ای. هر کدام از دستگاه‌های سنگ شکن دارای ظرفیت خاصی بوده و نحوه عملکرد آن‌ها با هم تفاوت دارد. به هنگام خرید باید مشخص کنید که خط تولید فرآوری شما در نهایت قرار است چه محصولی تولید کند. اگر قصد دارید سنگ‌های مرحله آخر تا کوچک‌ترین حد ممکن خرد شوند، باید سنگ شکن‌های ثالثیه مانند سنگ شکن مخروطی یا ماسه ساز را هم هنگام طراحی خط تولید در نظر داشته باشید.

برای خرید انواع سنگ شکن و قطعات یدکی آن‌ها، طراحی خط تولید و تخمین هزینه‌ها می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت نوین ماسه ساز تماس حاصل فرمایید تا متخصصین با تجربه مجموعه راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه دهند.

معرفی تجهیزات تولید شن و ماسه و انواع سنگ شکن

برای تولید شن و ماسه باید از انواع سنگ شکن‌ها و تجهیزات جانبی دیگر استفاده کنید تا بتوانید سنگ‌های معدنی استخراج شده از دل زمین را به ذرات ریز تبدیل کرده و ناخالصی‌های آن‌ها را جدا سازید. سنگ شکن‌ها با ابعاد و ظرفیت‌های مختلفی تولید شده و هر خط تولید بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را خریداری می‌کند.

  • سنگ شکن فکی: این سنگ شکن، اولین دستگاهی است که در خطوط فرآوری مواد معدنی و کارخانجات تولید شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ شکن فکی از یک فک ثابت و یک فک متحرک برای خرد کردن سنگ‌ها کمک گرفته و می‌تواند سنگ‌های بسیار سخت را هم به قطعات کوچک تبدیل نماید. سنگ شکن فکی با ظرفیت بالا و بدنه مستحکم، کمک زیادی به خطوط تولید شن و ماسه می‌کند.
  • سنگ شکن مخروطی: پس از اینکه سنگ‌های بزرگ توسط سنگ شکن فکی به ذرات کوچک تبدیل شدند، نوبت به دستگاه بعدی می‌رسد. در مرحله دوم خطوط فرآوری از سنگ شکن‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از انواع آن‌ها، سنگ شکن مخروطی است. این سنگ شکن توانایی خردایش انواع سنگ ‌های سخت و بسیار سخت را داشته و معمولا در خط تولیدهایی از آن کمک می‌گیرند، که ماده اولیه دارای درجه سختی بالایی است.
  • سنگ شکن کوبیت: سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای، یکی از محبوب‌ترین انواع سنگ‌شکن ها است که به دلیل خردایش سنگ‌ها با کمک چکش، با این نام شناخته می‌شود. سنگ شکن کوبیت با ظرفیت‌های متنوعی ارائه شده و در هر ساعت توانایی خرد کردن سنگ‌های زیادی را دارد. سنگ‌های ورودی در داخل این سنگ شکن، توسط چکش‌های نصب شده بر روی روتور و بغل بندهای قرار گرفته در داخل سندان اصلی خرد شده و خروجی یکدست و تیزی تحویل می‌دهند. سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای، دارای طول عمر بالایی است و با توجه به ظرفیت بالا، سرعت تولید شن و ماسه را افزایش می‌دهد.
  • نوار نقاله: از نوار نقاله برای جابجایی محصولات و دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. در خطوط فرآوری، این وسیله می‌تواند با سرعت مشخصی، عملیات جابجایی مواد معدنی را انجام دهد. با استفاده از نوار نقاله ریسک‌های احتمالی مانند خسارت به محصولات یا نیروی انسانی کاهش یافته و از سمت دیگر، کارها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرند.
  • سرند: از آنجایی که مواد معدنی از دل زمین استخراج می‌شوند، طبیعی است که مقداری ناخالصی همراه آن‌ها وجود داشته باشند. در کارخانجات برای جداسازی ناخالصی ها از سنگ‌های معدنی، دستگاهی به نام سرند را قرار می‌دهند که در بازار با طبقه بندی های مختلفی قابل خریداری است. با کمک سرند می‌توان سنگ‌ها را در اندازه‌های مختلف تفکیک کرد.
  • ماسه ساز: ماسه ساز دستگاهی است که سنگ‌های دریافتی از سنگ فکی یا ضربه‌ای را به ذرات بسیار ریزی تبدیل می‌کند. معمولا سنگ‌های خروجی ماسه سازها اندازه‌ای بین 0 تا 6 میلی متر داشته و ظرفیت آن‌ها به طور میانگین 30 تن در ساعت است. ماسه‌سازها بسته به نوع کارکرد و شکل ظاهری خود به سه نوع ماسه ساز راک اند راک، ماسه ساز خرگوشی و ماسه ساز پاکتی ( در دو نوع4 چکش و 6 چکش) تقسیم می‌شوند. هر کدام از این ماسه‌سازها عمکلرد متفاوتی داشته و ظرفیت تولیدی آن‌ها هم با هم فرق دارد.
  • ماسه شور: برای بالا بردن کیفیت سنگ‌ها و شن و ماسه تولید شده، از دستگاهی به نام ماسه شور استفاده می‌کنند. ماسه شور می‌تواند ذرات اضافی و چسبیده به شن و ماسه را از آن‌ها جدا کرده و تمامی گرد و غبارها را پاک کند.
  • خشک کن: سنگ‌ها پس از شست و شو توسط ماسه شور، به خشک کن منتقل می‌شوند تا رطوبت آن‌ها گرفته شود.

چنانچه برای طراحی خطوط تولید شن و ماسه و تخمین هزینه‌های آن، نیاز به صحبت با مشاوران حرفه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم توسط تیم متخصص و با تجربه، خدمت شما ارائه شود. نوین ماسه ساز از ابتدا پروژه تا مرحله آخر راه اندازی کارخانه تولیدی شن و ماسه در خدمت شما خواهد بود. تمامی دستگاه‌های ارائه شده توسط نوین ماسه ساز اصل بوده و لوازم یدکی آن‌ها هم با بهترین قیمت و کیفیت موجود بازار به فروش می‌رسند.